Ropecon 2016

Kirjasto2Seura edusti itseään ja palveli coni-kävijöitä perinteisin menoin. Suurin osa kirjaston pelejä oli lainattavana perjantaista sunnuntaihin. Kirjasto oli tällä kertaa sijoitettu ihan omaan tilaansa, joka oli valoisa ja ilmastoitu, melkoista luksusta siis. Perjantai-iltana sali oli jo täysi ja lauantaina tila loppuikin kesken, mutta sopu antoi sijaa.

Seuran Ropecon-perinteisiin kuuluvat myös Catan- ja Carcassonne-turnaukset, tänä vuonna turnausperheeseen otettiin mukaan Pitch Car, joten viikonlopun aikana leivottiin kolme uutta Suomen Mestaria.

Turnauksista kaksi järjestettiin lauantaina ja yksi sunnuntaina.

Lauantaina aamulla aloitimme Pitch Carilla, johon osallistui kuusi osanottajaa. Aika-ajojen jälkeen lähtöjärjestys oli seuraava:

1. Tomas Johansson (Vihreä) 12 (8)
2. Nicolas Fleury (Puu) 12 (13)
3. Mangus Gnen2mann (Punainen) 10 (11)
4. Janne Koivisto (Keltainen) 13 (14)
5. Yrjö Mäkinen (Sininen) 10 (9)
6. Vesa Huhtala (Musta) 13 (7)

Itse kisassa kuudennesta ruudusta startannut Vesa pyyhkäisi johtajan kantaan, mutta tämä piti pintansa. Lopulliset tulokset olivat:

1. Tomas Johansson (Vihreä)
2. Vesa Huhtala (Musta)
3. Mangus Gnen2mann (Punainen)
4. Nicolas Fleury (Puu)
5. Yrjö Mäkinen (Sininen)
6. Janne Koivisto (Keltainen)

Kilpailun kolme parasta palkittiin Ropeconin lahjoittamin kunnialaatoin ja lahjakortein.

Lauantain toinen Suomen Mestaruus jaettiin Catanissa. Catanissa pelattiin ensin kolme alkuerää, josta neljä parasta sijoitusten perusteella pääsi finaaliin. Alkuerien jälkeen Tiina Vesala oli voittanut kaikki pelinsä ja lähti finaaliin ennakkosuosikkina. Alkuerien tulokset:

1 Tiina Vesala 3 voittoa. 30 voittopistettä
2. Jani Herlevi 2 voittoa ja yksi toinen sija. 27 voittopistettä
3. Mauri Sahlberg 1 voitto, yksi toinen sija ja yksi kolmas sija. 27 voittopistettä
4. Miia Vesala 1 voitto, yksi toinen sija ja yksi kolmas sija. 25 voittopistettä
5. Timo Vesala, 1 voitto, kaksi kolmatta sijaa. 26 voittopistettä
6. Anu Masalin, 1 voitto, kaksi neljättä sijaa. 17 voittopistettä, voitetussa pelissä kaikki pelaajat ylittivät aikansa, siksi voitosta tuli vain 8 pistettä
7-8. Pilvi Kettunen ja Jali salo, kolme toista sijaa. 21 voittopistettä
9. Jyrki Mäkelä, kaksi toista sijaa ja kolmas sija. 25 voittopistettä
10. Werner Kutsch, kaksi toista sijaa ja kolmas sija. 20 voittopistettä
11. Niko Lämsä, kaksi toista sijaa ja neljäs sija. 18 voittopistettä

Sijoituksissa ensisijaisesti ratkaisi voittojen määrä, sitten muut kärkisijoitukset ja mikäli nekin olivat tasan, niin voittopisteet. Tällä vertailulla finaaliin siis saatiin Tiinan lisäksi viime vuoden voittaja Jani Herlevi, konkari Mauri Sahlberg ja Miia Vesala. Finaalissa Maurin kokemus ratkaisi ja kaikki muut jäivät tasan seitsemään pisteeseen, keskinäisen paremmuuden ratkaisi alkusarjan tulokset. Suomen Mestari Mauri Sahlberg, 2. Tiina Vesala, 3. Jani Herlevi ja 4. Miia Vesala. Kolme parasta palkittiin Ropeconin lahjoittamin kunnialaatoin sekä lahjakortein. Lisäksi seura palkitsi sijat 2. – 4. pelipalkinnoin.

carcassonneSunnuntaina pelattiin Carcassonnen SM. Carcassonnessa pelataan ensin neljä karsintakierrosta swissinä, jonka jälkeen neljä eniten voittoja kerännyttä pelaa semifinaalit ja kummankin semifinaalipelin voittaja jatkaa pelaamista voitosta ja häviäjät pelaavat kolmannesta sijasta. Karsinnan jälkeen tulokset olivat seuraavat:

1. Mikko Raimi 4 voittoa
2. Teivo Teivainen 3 voittoa
3. Trilce Teivainen 3 voittoa
4. Matti Peltola 2 voittoa
5. Katja Sorri 2 voittoa
6. Mikko Hyvönen 1 voitto
7. Iida Kuitula 1 voitto
8. Joona Palaste 0 voittoa

Matti onnistui saamaan Mikolta semissä yhden pelin ja putosi pelaamaan kolmannesta sijasta. Isä-tytär-kamppailun vahvempi osapuoli oli tällä kertaa isä ja Teivo eteni finaaliin jättäen Trilcen kohtaamaan Matin pronssitaistelussa. Trilce voitti Matin suoraan kahdessa pelissä, mutta Teivo pisti Mikolle yhden pelin verran hanttiin. Näin Suomen Mestariksi kruunattiin Mikko Raimi, hopeaa sai Teivo Teivainen, pronssia Trilce Teivainen ja Matti Peltola oli neljäs. Kuvassa vasemmalta: Teivo, Mikko, Trilce ja Matti. Ropecon palkitsi kolme parasta kunnialaatoin ja Poromagian lahjakortein. Lautapeliseura täydensi palkintopottia peleillä, Matti sai kaksi peliä ja loput finalistit yhden. Näillä näkymin Mikko edustaa Suomea Carcassonnen MM-kilpailuissa myöhemmin syksyllä Essenissä ja saa tähän Lautapelit.fi:n myöntämää matka-avustusta.

Seuran lainaustiskillä oli viikonlopun aikana vilskettä. Kaiken kaikkiaan lainausjärjestelmään kirjattiin 788 lainaustapahtumaa 425:ltä eri lainaajalta. Kuusi lainatuinta peliä olivat:

Tsuro                                        |  15
7 Wonders: Duel                       |  15
Kingdom Builder                       |  13
King of Tokyo                           |  12
Battle Sheep                            |  12
7 Wonders                               |  12

Perjantaina kovin vilske tiskillä oli klo 18.00 – 19.00, jolloin lainoja kirjattiin 33 kpl. Lauantain kuumin tunti osui 16.00 – 17.00, jolloin lainauksia tehtiin 36kpl ja ennätys nähtiin sunnuntaina klo 12.00 – 13.00, jolloin tehtiin 43 lainausta.

Kivaa oli, toivottavasti teilläkin ja nähdään pian Seuran seuraavassa tapahtumassa, eli Viikin pelipäivillä 20.8 – 21.8, Helsingin Viikissä, asukastalo Kaaressa. Ovet aukeavat lauantaina klo 10.00 ja sulkeutuvat klo 22.00. Sunnuntaina jatketaan taas pelaamista klo 10.00 alkaen ja lopetetaan klo 18.00. Tapahtuma on maksuton. Ei pelaaminen kuitenkaan tähän lopu, sillä sitä seuraavana viikonloppuna jatketaan sitten Kuopiossa Hexaconin parissa. Tästä ja Viikin pelipäivistä enemmän tietoja tämän viikonlopun aikana.