Pelikerhot järjestävät säännöllisiä peli-iltoja eri puolilla suomea. Tyypillisellä pelikerholla on yksi peli-ilta viikossa, mutta muunkinlaisia aikatauluja on olemassa (esim. joka toinen viikko tai useampia peli-iltoja viikossa). Joillain pelikerhoilla on vakiopäivä ja aika, toiset vaihtelevat aikataulua tilanteen ja tilojen mukaan. Peli-illat ovat avoimia eli osallistuakseen ei tarvitse olla Suomen Lautapeliseuran jäsen.

Peli-illoissa tietenkin pelataan lauta- ja korttipelejä. Siinä missä pelitapahtumissa usein kokeillaan uusia pelejä, pelikerhoissa peletaan enemmän tuttuja pelejä tuttujen pelaajien kanssa.

Pelikerhot eri paikkakunnilla

Alla on listattuna eri puolilla Suomea kokoontuvia pelikerhoja jotka kokoontuvat ja/tai organisoivat toimintaansa SLS:n foorumin kautta. Seuran foorumilta löytyy ajankohtaisin tieto pelikerhojen peli-illoista ja kokoontumispaikoista.

Huomaa! Annetut tiedot perustuvat pelikerhojen ilmoittamiin tietoihin. Tarkista aina ensin pelikerhon omalta keskustelualueelta tai muulta sivulta milloin peli-iltoja järjestetään.

Jos et löydä sopivaa pelikerhoa tästä listasta, katso myös Pelitoimintaa Suomessa -sivuston listaus lautapelikerhoista.

Pääkaupunkiseutu

EspooK-BGC (Kilo)tiistaiKeskustelualue
EspooLeppävaaran kirjastotorstaiKeskustelualue
HelsinkiSunnuntaipelaajat (Hakaniemi)sunnuntaiKeskustelualue
HelsinkiViikin pelikerhomaanantaiKeskustelualue, Kotisivu
VantaaMartinlaakson kirjastotorstaiKeskustelualue

Muu Etelä-Suomi

ImatraVuoksenlautapelaajatkeskiviikkoKeskustelualue, Facebook
LahtiLahden LautapelaajatmaanantaiKeskustelualue
PorvooPorvoon pöytäpeliyhdistystiistaiFacebook
PyhtääPyhtään kirjaston peli-illatjoka toinen torstaiKeskustelualue

Länsi-Suomi

JyväskyläKortepohjan pelikerhotiistaiKeskustelualue
KaarinaLitsan pelikerhotiistaiKeskustelualue
KaarinaKirjaston pelikerhokeskiviikkoKeskustelualue, Discord
PoriSatapelaajatsunnuntaiKeskustelualue
TampereSeurapelikerhotorstai, sunnuntaiKeskustelualue
TurkuKirjaston pelittiistaiKeskustelualue

Itä-Suomi

JoensuuJoensuun ylioppilaiden pelikerhotorstaiKeskustelualue, Facebook
KuopioKärmesviikottain, vaihtuva päivä (kts. Facebook ja Instagram)Instagram, Facebook ja Discord

Pohjois-Pohjanmaa ja Lappi

OuluTuonelan pelikerhomaanantaiFacebook, Keskustelualue
RovaniemiRovaniemen pelikerhokeskiviikkoKeskustelualue, Facebook
Pyhä- ja KalajokilaaksoJokilaaksojen pelaajatmaanantaiFacebook, #jokilaaksot Lautapelaajat-Discordissa

Lisätietoja pelikerhoista löytyy pelikerhojen omilla keskustelualueilla.

Pelikerhon perustaminen?

Jos paikkakunnallasi ei vielä ole pelikerhoa tai halukaita pelaajia olisi tarjolla useammallekin pelikerralle, tilanteen saa ratkaistua parhaiten perustamalla uuden pelikerhon. Suomen Lautapeliseura voi auttaa pelikerhon perustamisessa tiedottamalla uudesta kerhosta seuran jäsenistölle, tarjoamalla seuran foorumilta tilaa pelikerhon omalle keskustelualueelle ja jakamalla vuosien saatossa kehittynyttä tietotaitoa. Pelikerhon vetäjällä on myös oikeus lainata ja peluuttaa pelejä seuran pelikirjastosta.

Seuran pelikerhojen tulisi täyttää seuraavat kriteerit:

• Peli-illat ovat avoimia kenelle tahansa (ei ainoastaan jäsenille tai muulle ryhmittymälle)
  • Peli-illat järjestetään julkisissa tiloissa (esim. kirjasto, koulu, nuorisotalo, seurakunnan tilat, työväenopisto)
  • Peli-iltojen olisi hyvä olla säännöllisiä (esim. kerran kuussa tai viikossa tiettynä päivänä)
  • Peli-iltojen olisi hyvä olla maksuttomia kaikille kävijöille

Jo olemassa oleva pelikerho?

Myös jo olemassa olevat pelikerhot voivat rekisteröityä pelikerhoiksi jos ne täyttävät yllä mainitut kriteerit. Seuran pelikerhoissa on jo nyt itsenäisiä yhdistyksiä, ylioppilaskuntien sekä muiden organisaatoiden pelikerhoja.

Ota yhteyttä ja rekisteröi pelikerhosi nyt!