Suomen joukkue voitti EM-turnauksen

Suomalaisjoukkue on voittanut lauantaina Saksan Essenissä lautapelaamisen Euroopan mestaruuden. Voittajajoukkueessa pelannut Markus Nuopponen valittiin myös turnauksen parhaaksi pelaajaksi. Markuksen lisäksi joukkueessa pelasivat Migutse Forsström, Teemu Hämäläinen ja Teemu Paajanen. EM-turnaus pelataan vuosittain Essenin kansainvälisten pelimessujen yhteydessä ja turnaukseen osallistui 34 joukkuetta eri puolilta Eurooppaa. Suomesta EM-turnaukseen osallistui kaksi nelihenkistä joukkuetta. Toinen suomalaisjoukkue sijoittui turnauksessa sijalle 12.

Suomen turnausjoukkueet valittiin kesäkuun alussa Suomen lautapeliseuran järjestämässä lautapelaamisen SM-turnauksessa Helsingissä. Turnaukseen otti osaa 14 joukkuetta eri puolilta Suomea. SM-turnauksen kaksi parasta joukkuetta saivat osallistumisoikeuden EM-turnaukseen.

EM-turnauksessa pelattiin nelihenkisin joukkuein neljää eri lautapeliä. Jokainen joukkueen jäsen pelasi kaikkia neljää peliä ja kaikkien pelattujen pelien pisteet laskettiin yhteen. Eniten pisteitä kerännyt joukkue voitti Euroopan mestaruuden. Tämän vuoden EM-turnauksessa pelattiin pelejä Diamonds Club, Small World, Power Grid ja Chicago Express. Toistaiseksi näitä pelejä ei ole suomennettu.

Lautapelaamisen EM-turnaus on järjestetty vuodesta 1977 lähtien. Nykyisin EM-turnaus pelataan Essenissä kansainvälisten pelimessujen yhteydessä. Pelimessuille osallistuu vuosittain n. 120 000 ihmistä eri puolilta maailmaa. Lautapelaamisen EM-turnauksen lisäksi Essenin pelimessuilla pelataan suosittujen Carcassonne– ja Catanin Uudisasukkaat -lautapelien maailmanmestaruuksista. Carcassonnen MM-turnauksessa Suomea edustaa Petri Savola, joka voitti pelin Suomen mestaruuden heinäkuussa. EM-turnauksen parhaaksi pelaajaksi valittu Markus Nuopponen voitti Catanin Uudisasukkaat -pelin maailmanmestaruuden vuonna 2007.

Uudet lautapelit ovat kasvattaneet suosiotaan viime vuosina suosittuna sosiaalisena harrastuksena ja illanviettotapana. Turnauspelaaminen on toistaiseksi vähäistä, mutta myös turnauspelaamisen suosion odotetaan lisääntyvän lautapelaamisen yleisen suosion myötä.