SMCon 2017 tulokset

SMCon 2017 on nyt ohitse. Viikonlopun aikana saatiin ratkottua useampi lautapelaamisen Suomen mestaruus.

Perjantai-illan Qwinto-noppailuturnaukseen saatiin mukaan 12 osallistujaa, kun osalle porukasta opetettiin pelin säännöt hiukan ennen turnauksen alkamista. Pelaajat jaettiin kolmeen pöytään, neljä pelaajaa kussakin. Ensimmäisen alkueräpelin jälkeen pelaajat sekoitettiin kolmeen pöytään niin, että ensimäisen alkueräpelin voittajat ja yksi kakkonen olivat samassa pöydässä. jne. Kahden alkueräpelin jälkeen parhaat neljä pelaajaa pelasivat finaalin, jossa voittajaksi selviytyi Matti Malinen (Turku). Onnittelut voittajalle!

Lauantaina pelipaikan yläkerran täytti 10 SM-joukkuekilpailuun osallistunutta nelihenkistä joukkuetta. Päivän aikana porukat pääsivät ottamaan mittaa toisistaan neljän lautapelin äärellä: aluksi Imhotep ja heti perään La Granja; lounastauon jälkeen (kun kaikki lopulta olivat suvainneet palautua tauolta) kohdattiin Keyflowerin ja Istanbulin merkeissä. Kukin pelaaja keräsi kustakin pelistä sijoituksensa perusteella turnauspisteitä, jotka päivän päätteeksi laskettiin yhteen. Joukkueille laskettiin jäsentensä turnauspisteiden summa.

Mestarijoukkueeksi vuonna 2017 nousi – 60 pisteellä ja selvällä erotuksella seuraaviin – joukkue nimeltä Suur-Liperi. Näiden sankarien mielissä (reaalimaailmassa pohjoiskarjalaisen) Liperin rajat lienevät kovin etäällä keskustasta kun ainakin kaksi kavereista on turkulaisia. Onneksi olkoon Matti Malinen (3 voittoa, yksi kakkossija peleisssä), Joni Hiltunen, Mikko Raunio ja Antti Koistinen.

Seuraavista sijoista käytiinkin kova vääntö, kun muutaman turnauspisteen sisälle päätyi peräti neljä joukkuetta, ja mm. kakkostila jouduttiin jakamaan kahden joukkueen kesken: Turistit ja Los Caballeros 51 pisteellä.

Sunnuntaina kisattiin vielä Battle Sheep -pelin Suomenmestaruudesta. Turnaukseen saatiin mukaan 10 osallistujaa. Pelaajat jaettiin kahteen lohkoon, joissa kummassakin pelit pelattiin kaksinpeleinä kaikki kerran kaikkia vastaan. Näiden alkuerien jälkeen kummankin lohkon kaksi parasta etenivät semifinaaleihin, jotka pelattiin pudotuspeleinä kerrasta poikki -periaatteella. Semifinaalien jälkeen jäljelle jääneet kaksi pelaajaa pelasivat finaalin kahdella voitolla mestariksi -systeemillä. Näiden pelien päätteeksi voittajaksi onnistui nousemaan Joni Hiltunen (Turku). Hooray!

Muilta osiltaan tapahtuma oli aika lailla vapaata pelailua kuten oli luvattukin. Tunnelma oli mainio ja kävijöitä oli ihan kivasti. Jopa pääjärjestäjä pääsi välillä irtautumaan roolistaan ja pelailemaan mukavia pelejä mukavassa seurassa.

Vuonna 2018 tapahtuma järjestetään samassa paikassa samaan aikaan huhtikuun loppupuolella. Ainakin joukkueturnaus sisältyy taas ohjelmaan. Paikka on jo varattu tapahtumalle.