Tapahtumat

Suomen lautapeliseura organisoi vuosittain useita pelitapahtumia. Tyypillinen pelitapahtuma on viikonlopun mittainen ja tapahtuman keskeisin ohjelmamuoto on erilaisten lautapelien pelaaminen ja muiden harrastajien tapaaminen. Tapahtumissa järjestetään tilanteen mukaan myös turnauksia, tietokilpailuja, työpajoja ja muuta harrastustoimintaan liittyvää toimintaa.

Seuran järjestämät tapahtumat on tarkoitettu kaikille lauta- ja korttipeliharrastajille. Seuran jäsenyys tai aikaisempi pelikokemus ei ole vaatimus tapahtumaan osallistumiseen. Lähes kaikki pelit aloitetaan käymällä läpi pelin säännöt. Mikäli tapahtumassa on järjestetty erikseen ohjelmaa lapsille, mainitaan tästä tapahtuman markkinoinnissa.

Tapahtumissa voi lainata sekä seuran että harrastajien paikalle tuomia pelejä. Lainaustapa vaihtelee tapahtuman mukaan: suuremmissa tapahtumissa pelejä lainataan panttia vastaan, kun taas pienemmissä tapahtumissa lainaustapahtuma on yksinkertaisempi. Tapahtumiin voi myös tuoda omia pelejä pelattavaksi.

Suurin osa tapahtumissa pelattavista peleistä sovitaan tapahtumapaikalla. Esimerkiksi pidempien pelien aloitusaikoja voi sopia myös etukäteen Vimpeli-palvelun alulla.

Tulevia tapahtumia

Omien tapahtumiensa lisäksi seura osallistuu vuoden aikana useisiin erilaisiin tapahtumiin esittelemällä lautapelejä ja järjestämällä lautapeleihin liittyvää ohjelmaa.

Kilpailut

Suomen lautapeliseura järjestää enemmän tai vähemmän säännöllisesti erilaisia lautapelikilpailuja ja -turnauksia. Vuonna 2015 pelattiin lautapelaamisen SM-liiga, joka koostui vuoden aikana eri kaupungeissa pelatuista yksittäisten pelien suomenmestaruusturnauksista (n.10 eri peliä).

Seura järjestää vuosittain lautapelaamisen SM-joukkueturnauksen, jonka paras/parhaat joukkueet lunastavat kilpailuoikeuden Essenin pelimessuilla järjestettäviin lautapelaamisen EM-kilpailuihin. Muita vakiintuneita turnauksia ovat Carcassonnen, Catanin ja Ticket to Riden (Menolippu) turnaukset.

Vuoden mittaan järjestettävistä turnauksista ilmoitetaan tapahtumakalenterissa ja seuran foorumilla.

SM-joukkueturnauksen sivut

Pelikerhot

Pelikerhot järjestävät säännöllisiä peli-iltoja eri puolilla suomea. Tyypillisellä pelikerholla on yksi peli-ilta viikossa, mutta muunkinlaisia aikatauluja on olemassa (esim. joka toinen viikko tai useampia peli-iltoja viikossa). Joillain pelikerhoilla on vakiopäivä ja aika, toiset vaihtelevat aikataulua tilanteen ja tilojen mukaan. Peli-illat ovat avoimia eli osallistuakseen ei tarvitse olla Suomen Lautapeliseuran jäsen.

Peli-illoissa tietenkin pelataan lauta- ja korttipelejä. Siinä missä pelitapahtumissa usein kokeillaan uusia pelejä, pelikerhoissa peletaan enemmän tuttuja pelejä tuttujen pelaajien kanssa.

Tutustu pelikerhoihin